3 x Zo blijf je slank op vakantie

De zomervakantie staat voor de deur. Even los van de dagelijkse sleur en lekker genieten van mooi weer, veel buiten zijn en wat vrije tijd. Heerlijk natuurlijk, maar zo’n vakantie is wat afvallen of op gewicht blijven betreft voor veel mensen een uitdaging. Vaak eet je tijdens een vakantie immers meer, drink je meer alcohol en ga je minder sporten. Gelukkig zijn er manieren om je vakantie slank door te komen, zonder op het genieten in te hoeven leveren. Deze drie adviezen gaan je daarbij zeker helpen!

Tip 1: Start de dag met een gezond ontbijt

Zorg ervoor dat je de dag begint met een gezond ontbijt. Dat betekent dus niet iedere dag een croissant met jam of broodjes. Havermout is een gezond alternatief. Dit kun je gewoon van huis meenemen als je op een camping of in een appartement verblijft. Je kunt dit combineren met 1 of 2 stuks fruit. Geen havermout? Kies dan voor roerei met wat groente voor een gezonde en voedzame start van de dag. Zo’n ontbijt geeft je voldoende energie om te kunnen genieten én zorgt voor een verzadigd gevoel zodat je minder snel naar (ongezonde) snacks grijpt.

Tip 2: Blijf bewegen

Lekker blijven bewegen is ook op vakantie heel belangrijk. Neem dus gewoon je sportspullen mee. Dit klinkt voor veel mensen tegenstrijdig omdat vakantie voor velen ‘ontspanning’ betekent. Maar wie regelmatig sport weet dat dat ook een manier van ontspannen is. Ga dus lekker wandelen (ga voor minimaal 20.000 stappen!), hardlopen, fietsen of zwemmen. Je kunt ook eens kijken of er een sportschool in de buurt van je vakantieadres is waar je terechtkunt. Verder zijn er online genoeg workouts te vinden die je ook op vakantie prima kunt doen. Het is leuk om jezelf ook op vakantie sportief uit te dagen!

Tip 3: Drink veel water

 

Om je lekker in je vel te voelen op vakantie is het belangrijk dat je de hele dag door goed gehydrateerd blijft. Neem voor of bij je ontbijt twee glazen water en zorg dat je de rest van de dag ook water blijft drinken. Stel het drinken van alcohol uit tot later op de dag. Het zorgt er namelijk voor dat je minder energie krijgt. Hetzelfde geldt voor (suikerhoudende) frisdranken en vruchtensappen. Vermijd die en drink in plaats daarvan veel water, eventueel met een schijfje citroen en een takje munt erin voor een extra frisse smaak.

‘Maar mag ik dan helemaal niets lekkers meer?’

Als je deze tips zo leest denk je misschien dat je helemaal niet mag ‘zondigen’ op vakantie. Gelukkig is dat niet zo. Als je ervoor zorgt dat de basis van wat je binnenkrijgt gezond is én je genoeg beweegt en voldoende water drinkt, kan je prima dat ijsje bestellen of dat glaasje wijn drinken in de avond. Daar geniet je dan extra van! Probeer altijd heel bewust te kiezen en ga voor of/of en niet en/en. Neem bijvoorbeeld alleen een dessert als je iets op de kaart ziet staan wat je heel lekker vindt en thuis nooit eet. Of kies in plaats van een hele pizza voor een halve en neem er een frisse salade bij.

Ik wens je een fijne vakantie!

X Olivia

Skip to content