Hoe voorkom je een eetbui? 5 tips!

 Om weer wat lekkerder in je vel te zitten let je een tijdje extra op wat je eet en drinkt. Dat lukt prima, tot je opeens zin krijgt in alles waarvan je weet dat je het beter niet (teveel) kunt eten: koekjes, chocolade, chips, gebak en noem het maar op. Niet zelden beland je dan in een eetbui waarin je al die dingen achter elkaar opeet. Om je daarna niet alleen misselijk, maar ook nog eens schuldig te voelen. Hoe kon dit nou gebeuren? Gelukkig kun je dit soort eetbuien voorkomen. Ik geef je 5 tips! 

 

Tip 1: Sla nooit een eetmoment over

Het klinkt logisch, maar maaltijden en tussendoortjes overslaan is vragen om problemen. Als je niet regelmatig eet, ben je veel eerder geneigd om te gaan snoepen. Honger je jezelf uit dan blijft het bovendien vaak niet bij één snoepje, maar is de verleiding groot om je vol te proppen met zoete en/of vette voeding.

 

Tip 2: Drink voldoende water

Je lichaam kan dorst en uitdroging eenvoudig verwarren met een hongergevoel. Zorg je dat je regelmatig en voldoende drinkt, ongeveer 2 liter water per dag, dan houd je het vochtgehalte in je lichaam op peil en heb je minder behoefte aan tussendoortjes.

 

Tip 3: Haal niet teveel ongezonde dingen in huis

Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opeten. Zo simpel is het. Het is de makkelijkste manier om van ongezonde voeding weg te blijven. Maar zelfs al heb je wel wat in huis, bijvoorbeeld voor de kinderen of voor een feestje, zorg dan dat je niet in de verleiding komt op gezette momenten die kast in te duiken. Leer herkennen wanneer dit gebeurt en besluit dan iets anders te gaan doen. Bel een vriendin, loop een blokje om of zet lekkere beat muziek op. Je zult merken dat je honger naar zoetigheid dan meestal vanzelf weer verdwijnt.

 

Tip 4: Leer herkennen waar eetbuien vandaan komen

Vaak ontstaat ‘snaaigedrag’ als we onszelf vervelen, als we stress voelen of bij bepaalde emoties. Eet je dingen die je lekker vindt dan komt er in je hersenen endorfine vrij. Dat geeft een lekker gevoel. Maar wist je dat datzelfde stofje in je hersenen vrijkomt tijdens een sportsessie? Kies je ervoor te gaan sporten dan zal je je bovendien na afloop stukken beter voelen dan wanneer je die hele chocoladereep naar binnen hebt gewerkt. Probeer je dat vooraf te bedenken.

 

Tip 5: Wees niet TE streng voor jezelf

In de intro las je al dat een eetbui juist vaak ontstaat na een periode extreem streng zijn. Alles wat je van jezelf niet mag eten, wordt nog veel aantrekkelijker doordat je hebt bepaald dat het ‘verboden’ is. Maar ben je nou echt dol op chocolade, dan mag je af en toe best van een klein stukje genieten. Doe dit wel altijd met volle aandacht en maak er echt even een momentje voor jezelf van. Doordat je dit jezelf gunt hoef je je ook niet schuldig te voelen. Je stilt de honger naar zoet of chocolade, zonder in een eetbui te belanden. Als je merkt dat je dit keer op keer lukt geeft je dat vertrouwen en de motivatie om bewust te kiezen.

Welke tip heb je ooit eens geprobeerd en zou je graag nog veel meer uitgewerkt willen hebben in één van mijn afslankprogramma’s?

Contact?

Skip to content